برنامه رصدی ۱۲ فروردین مصادف با پروژه ساعت زمین

ساعت زمین

امشب 12 فروردین، آخرین شنبه ماه مارس برابر با طرح ساعت زمین است. طبق برنامه ساعت زمین، در ساعت 20:30 به مدت یک ساعت تمام مردم جهان چراغ های اضافی را خاموش خواهند کرد تا در کاهش آلودگی نوری و مضرات آن سهیم باشند. این طرح برای اولین بار در سال 2007 اجرا شد که تنها در استرالیا دو میلیون و 200 هزار نفر عضو عادی و دو هزار عضو سازمانی داشت اما تا سال 2009 میلیون ها نفر از چهار هزار شهر در 88 کشور عضو آن شدند و این آمار تا سال 2012 به 5200 شهر و 135 کشور از سراسر دنیا رسید.

در ایران نیز شهرهایی برای این طرح اعلام آمادگی کرده اند تا در این پروژه جهانی شرکت کنند و بتوانند یک ساعت هم که شده زمین را از نورهای مزاحم نجات دهند.  برج میلاد تهران مثل سال قبل برنامه ای را تدارک دیده و منجمان تهرانی در این مکان با ابزار رصدی خود جمع خواهند شد تا زیبایی های آسمان را به مردم و استقبال کنندگان از این طرح نشان دهند. سی و سه پل اصفهان هم امسال به این طرح پیوسته است و قرار است در این ساعت سی و سه پل تاریک شود. پل سفید اهواز نیز به مدت یک ساعت خاموش خواهد شد.

ما نیز به نوبه خود، هرچند سهم ما در این پروژه بسیار اندک است، قصد داریم در برنامه رصدی امشب تا حد توان از این پروژه حمایت کنیم و بتوانیم از زیبایی های آسمان شب بهره ببریم. برای این منظور، برنامه آشنایی با صور فلکی را تدارک دیده ایم. البته خاموش کردن چراغ های اضافی تنها به نفع منجمان برای بهره بردن از طبیعت آسمان نیست بلکه همین چراغ های اضافی  تاثیری منفی در سلامتی انسان و سایر جانداران دارد و  گرمای اضافی ایجاد می کند و باعث افزایش دمای زمین می شود.

ساعت زمین

پس ما نیز امشب به استقبال ساعت زمین می رویم. به امید روزی که شهر ما، تبریز به طور گسترده در این برنامه سهیم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر از این پروژه به این سایت مراجعه کنید.

با تشکراز کسانی که امشب ما را همراهی خواهند کرد.

نویسنده: هانیه امیری\

AyazAstro.com

Share